موتور گیرلس را چه زمانی انتخاب کنیم منطقی است؟
بسیاری از همکاران و نصابان آسانسور از اینکه بخواهند از موتور گیرلس آسانسور استفاده نمایند ترس خاصی دارند. یکی از دلایل این موضوع این است که بیشتر موتورهای گیرلس با سیستم تعلیق ۲ به ۱ اجرا می شوند و همچنین سیستم آموزشی مناسبی در رابطه با اجرای آسانسور با این موتورها وجود ندارد.
موتورهای گیرلس از آن جهت که فاقد گیربکس می باشند دارای مصرف برق پایینی هستند و همچنین برای آسانسورهای با سرعت بالای ۱٫۶ متر بر ثانیه عموما از موتور گیرلس استفاده می شود زیرا موتورهای آسانسور گیربکسی قابلیت ساخته شدن در سرعت های بالا را ندارند.
حال با توجه اینکه اختلاف قیمت سیستم های موتور گیرلس و گیربکس می تواند سوال برانگیز باشد لذا بد ندانستیم تا در این مطلب به این موضوع بپردازیم که چه زمانی استفاده از سیستم موتور گیرلس به صرفه می باشد. برای اینکار یک پروژه ۵ ایستگاه با ظرفیت آسانسور ۶ نفر و با سرعت ۱ متر بر ثانیه را در نظر بگیرید. برای یک چنین پروژه ای شما می توانید از یک موتور گیربکسی مونتاناری ۵/۵ کیلووات و یا یک موتور گیرلس EMF سه فاز ۴ کیلوواتی استفاده نمایید. در این مرحله بایستی بدانید که یک سیستم موتور گیرلس و گیربکس در چه مواردی با یکدیگر تفاوت قیمت دارند.
اختلاف قیمت سیستم موتور گیرلس و گیربکس در خود موتورها، تابلوفرمان آسانسور، تعداد فلکه های هرزگرد، سیم بکسل ها و دستمزد اجرای آن می باشد. بنابراین با تشکیل جدولی ساده مانند جدول زیر می توانیم تفاوت قیمت ها را بررسی نماییم:
تجهیزات |
تعداد |
قیمت (تومان) |
تجهیزات |
تعداد |
قیمت (تومان) |
|
موتور گیربکس مونتاناری | ۱ | ۷/۷۰۰/۰۰۰ | موتور گیرلس EMF | ۱ | ۱۰/۵۰۰/۰۰۰ | |
تابلوفرمان با درایو Istar | ۱ | ۵/۰۰۰/۰۰۰ | تابلوفرمان با درایو Gefran | ۱ | ۸/۰۰۰/۰۰۰ | |
فلکه هرزگرد ۴۰ سانتی ۴ شیار | ۱ | ۱۵۰/۰۰۰ | فلکه هرزگرد ۳۲ سانتی ۶ شیار | ۳ | ۱/۳۰۰/۰۰۰ | |
سیم بکسل نمره ۱۰ (متر) | ۸۰ | ۳۵۰/۰۰۰ | سیم بکسل نمره ۸ (متر) | ۲۴۰ | ۹۰۰/۰۰۰ | |
هزینه اجراء | ۱ | ۵/۰۰۰/۰۰۰ | هزینه اجراء | ۱ | ۹/۰۰۰/۰۰۰ | |
مجموع |
۱۸/۲۰۰/۰۰۰ |
مجموع |
۲۹/۷۰۰/۰۰۰ |
با توجه به جدول بالا متوجه می شویم که برای یک پروژه ۵ ایستگاه ۶ نفره چیزی حدود ۱۱ میلیون تومان اختلاف قیمت در سیستم موتور گیرلس و گیربکس وجود دارد. حال اگر بخواهیم یک پروژه ۱۵ ایستگاه ۶ نفره را با سرعت ۱٫۶ متر ثانیه با یکدیگر مقایسه کنیم به چنین جدولی خواهیم رسید:
تجهیزات |
تعداد |
قیمت (تومان) |
تجهیزات |
تعداد |
قیمت (تومان) |
|
موتور گیربکس ساسی
مدل MF48 7.3 kw |
۱ | ۱۱/۰۰۰/۰۰۰ | موتور گیرلس EMF | ۱ | ۱۰/۵۰۰/۰۰۰ | |
تابلوفرمان با درایو Istar
۱۱ کیلووات |
۱ | ۸/۰۰۰/۰۰۰ | تابلوفرمان با درایو Gefran | ۱ | ۸/۰۰۰/۰۰۰ | |
فلکه هرزگرد ۴۰ سانتی ۵ شیار | ۱ | ۲۵۰/۰۰۰ | فلکه هرزگرد ۳۲ سانتی ۶ شیار | ۳ | ۱/۳۰۰/۰۰۰ | |
سیم بکسل نمره ۱۰ (متر) | ۲۶۰ | ۱/۰۰۰/۰۰۰ | سیم بکسل نمره ۸ (متر) | ۶۵۰ | ۲/۶۰۰/۰۰۰ | |
هزینه اجراء | ۱ | ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ | هزینه اجراء | ۱ | ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ | |
مجموع |
۳۵/۲۵۰/۰۰۰ |
مجموع |
۴۲/۴۰۰/۰۰۰ |
در مقایسه دو جدول بالا متوجه می شویم که هر چه تعداد ایستگاه و سرعت آسانسور بالاتر می رود آنگاه قیمت های سیستم های موتور گیربکس و موتور گیرلس به هم نزدیک می شود. حال بگذارید به نحو دیگری به این مقایسه بپردازیم:
در یک آسانسور ۵ ایستگاه ۶ نفره اگر از سیستم گیربکسی استفاده نماییم حدود ۴۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت در حالی که همین آسانسور با سیستم گیرلس حدود ۵۶ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. یعنی چیزی حدود ۲۵ درصد بیشتر از سیستم گیربکسی که برای یک سازنده قابل توجه می باشد.
حال همین مقایسه را برای یک آسانسور ۱۵ ایستگاه ۶ نفره در نظر می گیریم. چنین پروژه ای با یک سیستم گیربکسی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و با یک سیستم گیرلس حدود ۱۰۷ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. به عبارتی سیستم گیرلس حدود ۷ درصد گرانتر از سیستم گیربکسی خواهد بود که کاملا منطقی و قابل قبول خواهد بود.
در نهایت نتیجه ای که می گیریم این است که هر چه آسانسور مرتفع تر و سرعت آن بالاتر می رود تفاوت قیمت بین آسانسورهای گیربکس و گیرلس کمتر می شود. پس چه بهتر که در چنین پروژه هایی از سیستم موتور گیرلس استفاده نماییم.