خانه » آسانسور » تغییرات استاندارد جدید آسانسور بر اساس ایرادات گرفته شده توسط یک مامور استاندارد
پیش ثبت نام در دوره های آموزش فنی و حرفه ای آسانسور

تغییرات استاندارد جدید آسانسور بر اساس ایرادات گرفته شده توسط یک مامور استاندارد

تغییرات استاندارد جدید آسانسور بر اساس ایرادات گرفته شده توسط یک مامور استاندارداستاندارد جدید آسانسور

  • همانطور که می دانید استاندارد جدید آسانسور برای ساختمان هایی که پراونه آنها از تاریخ ۱۳۹۴/۵/۱ صادر شده است شامل تغییرات چشمگیری شده است.
  • از (اینجا) می توانید فایل مورد نظر را دریافت نمایید.
  • اما آنچه که هم اکنون مشاهده می کنید ایراداتی هست که در یکی از بازرسی ها توسط بازرس از یکی از پروژه ها گرفته شده که شامل استاندارد جدید آسانسور می باشد. پس با هم آنها را بررسی می کنیم:
  • پیشنهاد می شود قبل از سفارش اجناس و کابین، ابتدا این مطالب را مطالعه بفرمایید تا انشالله بعدا بابت عدم تطابق متضرر نگردید.
  • کلیه آهن آلات ( سازه فلزی ) باید نسبت به خوردگی محافظت شود (ضد زنگ)
    نکته: برای براکت و لقمه ها و پیچ ها که آبکاری شده می باشند نیازی به ضدزنگ نیست
  • وزنه ها یا باید چدنی باشند و یا اگر بتونی استفاده میکنیم حتما با ورق فلزی یکپارچه کاور شده باشند. ( وزنه بتونی با روکش پلاستیکی مجاز نیست)
  • فلکه هرزگرد گاورنر پایین باید کاور داشته باشد. در بازار به صورت آماده وجود دارد.
  • اگر پیدا نکردید میتوان از ورق پانچ استفاده کرد.
  • به صورتی که هیچ دسترسی به فلکه غیر از سوراخ هایی که از آنها سیم بکسل بیرون می آید وجود نداشته باشد.
  • ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل باید توسط یک صفحه صلب از نقطه ای در ارتفاع حداکثر ۰٫۳ متر از کف چاهک تا ارتفاع حداقل دو و نیم متر حفاظت گردد.
  • نکاتی به این منظور نیاز هست یادآور شوم. نخست اینکه صفحه نباید منفذ دار باشد. مثلا میتوان از ورق گالوانیزه ۰۶۰ استفاده کرد. اگر از ورق پانچ استفاده میکنید، باید با استاندارد ۱۱۸۰۰ منطبق باشد.
  • ورق به گونه ای نصب گردد که موج روی آن به وجود نیاید.
  • ورق به گونه ای نصب گردد که با نزدیکترین قسمت کادر وزنه و کابین حداقل ۲٫۵ (دو و نیم) سانتی متر از هردو طرف فاصله داشته باشد.
  • ( باید هنگام سفارش کابین به سازنده این نکته را متذکر شوید که برای وزنه پشت، عمق کابین نسبت به قبل کوچکتر باشد) .
  • این صفحه را میتوان از ارتفاع یک سانتی متری کف چاهک تا نهایتا از فاصله سی سانتی متری از کف چاهک نصب کرد.
  • ولی بهتر است از فاصله بیست سانتی متری از کف چاله نصب شود.
  • ارتفاع آن ۲۵۰ سانتی متر میباشد. عرض آن باید به گونه ای باشد که از هر طرف ده سانتی متر از لبه ریل بیشتر باشد.
  • مثلا اگر دهانه ریلی ۸۴ سانتی متر است، باید ورقی به ابعاد حداقل ۲۵۰ سانت در ۱۰۴ سانت سفارش داد.
  • و مهمترین نکته این هست که ورق را باید به وسبله پیچ و مهره خروسی به شاسی متصل کرد که بدون نیاز به پیچ گوشتی یا آچار و فقط با دست قابلیت بازشدن داشته باشد.
  • (منظور از شاسی: مثلا با قوطی ۲*۲ میتوان اسکلتی ساخت که ورق مورد بحث ما روی آن پیچ خواهد شد)
  • در مورد روشنایی برای بالاترین قسمت و پایین ترین قسمت نیاز هست یک چراغ تونلی حداکثر در فاصله نیم متری ار سقف/کف چاله نصب بشه تا پنجاه لوکس نور مورد نظر تامین بشه.
  • برای کف چاله و روی کابین هم نیاز هست ۵۰ لوکس نور باشه. (در پایین ترین قسمت چاله به دلیل وجود سکو، آن سمت آن سایه می شود و روی کابین به دلیل یوک و … و کمتر از ۵۰ لوکس نور وجود خواهد داشت) بهترین کار برای این منظور و حلوگیری از حرف و حدیث، برای پایین چاله آسانسور و در قسمت روبروی چراغ تونلی نصب شده، یک چراغ تونلی دیگر به ارتفاع حداکثر ۵۰ سانتی نصب می کنیم. و همچنین روی کابین بهتر است از یک چراغ تونلی کوچک ( مثلا LED SMD به دلیل سبک بودن و زیبایی) که توسط یک پایه فلزی حداکثر به ارتفاع ۷۰ سانتی متر از کف کابین نصب شده استفاده کرد. و همچنین چراغ روی کابین جوری نصب گردد که زمانی که چراغ تونلی روشن میشود، آن چراغ هم روشن شود.
  • چراغ های تونلی باید توسط دو کلید که یکی از آنها در موتورخانه نصب میشود و دیگری که در پایین چاله آسانسور کنار شستی استپ نصب میشود، قابلیت خاموش و روشن شدن داشته باشند. ( مثلا از موتورخانه وقتی روشن شد از پایین چاله آسانسور بتوان آنها را خاموش کرد)
  • باید از کلید تبدیل استفاده کرد و هنگام قیمت دادن به کارفرما این نکته را مد نظر قرار دهید که چند رشته سیم اضافه تر نیاز می باشد.
  • جان پناه به ابعاد ۱۰۰ در ۶۰ در ۵۰ در کف باید تامین باشد ( یکی از این ابعاد از صفحه جداکننده کادر وزنه و کابین تا سکو محاسبه میشود) و بهتر است برای چاله آسانسور های کوچک، سکو را به جای بلوک و آجر، با صفحه و قوطی ۱۴*۱۴ درست کرد تا فضای جانپناه تامین گردد.
  • ارﺗﻔﺎع ﻗﺴﻤﺖ ﻋﻤﻮدی ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﭘﻨﺠﻪ ﭘﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺪاﻗﻞ ۰٫۷۵ متر باشد.
  • نجات اضطراری در جاهایی که دریچه فرار وجود ندارد:
  • ینی اگه کسی در چاله و یا درون متورخانه و یا درون کابین گیر کرد بتواند دیگران رو با یک وسیله الکترونیکی باخبر کند، به صورتی که برق اون وسیله از منبع غیر آسانسور تامین شود (غیر از کلید آژیر، چون برق آژیر از آسانسور تامین میشه) که بهترین گزینه تلفن میباشد. اگر در مجتمع های اداری یا آپارتمانی بزرگ، که نگهبانی شبانه روزی مستقر هست، میتوان از تلفن سانترال داخلی استفاده کرد. در غیر این صورت باید یک خط تلفن ثابت برای آن تهیه کرد.
  • گوشی ها باید در پایین چاله و در قسمت چاهک، داخل کابین، روی کابین و موتورخانه نصب شود ( از پریز تلفن روکار استفاده شود)
  • راهنمایی: می توان خط تلفن را از پایین چاله ابتدا به پریز داخل چاهک وصل کرد و از آنجا به پریز موتورخانه منتقل و از طریق تراول کابل به روی کابین و سپس داخل کابین منتقل کرد
  • اگر ابعاد سکو موتور شما کوچک می باشد و فضای کاری ۵۰*۶۰ سانتی برای موتور و گاورنر تامین نیست، میتوان از ترفند کاور کردن آنها استفاده کرد تا این فضا به ۳۰*۳۰ کاهش پیدا کند. (پیشنهاد میشود حتما کاور شوند) کاور محافظ گاورنر که در همه فروشگاه های آسانسوری موجود هست، اما کاور محافظ موتور برای انواع موتور ممکن هست به راحتی در دسترس نباشد و معمولا قیمت بالاتری دارند. برای کارهای ارزانتر میتوان از ورق پانچ استفاده کرد. به صورتی که تمام قسمت های فلکه کشش ( پشت و جلو) و تمام سیم بکسل ها و هنچنین فلکه هرزگرد را پوشش دهد و همچنین بدون ابزار و فقط با دست قابلیت جداشدن داشته باشد ( با پیچ و مهره خروسی به شاسی که مثلا با قوطی ۲*۲ درست شده میتوان متصل کرد)
  • عرض مسیر های رفت و آمد باید حداقل ۴۰ سانتی متر باشد مثلا اگر پله در موتورخانه داریم عرض اون ۴۰ سانت باشه و یا مثلا عرض مسیری که باید از آن عبور کنیم تا به فلکه فلایویل برسیم باید ۴۰ سانتی متر باشد.
  • نکته: در مسیر دسترسی اگر ارتفاع بعضی از اجزای ثابت ( مثلا یکی از تیرآهن های شاسی موتور) تا ۵۰ سانتی متر هم باشد موردی ندارد. به زبان ساده تر اگر قراره بریم فلکه فلایویل را با دست حرکت بدیم و تو راهی که باید ازش عبور کنیم تا به کنار فلکه فلایویل برسیم مثلا باید از روی یه تیرآهن شاسی موتور رد بشیم، اگر ارتفاع اون تیرآهن یا هرچیز، کمتر از ۵۰ سانتی متر باشه ایرادی نداره، فقط و فقط به شرطی که گوشه های تیز شاسی وجود نداشته باشند و کلیه قطعات متحرک کاور محافظ داشته باشه.
  • مجددا یادآوری میکنم فضای کاری در صورتی که تجهیزات کاور داشته باشند، ۳۰*۳۰ هست
  • اگر سکو موتور تا کف موتورخانه بیشتر از پنجاه سانتی متر ارتفاع دارد نیاز به پله برای آن هست و در صورتی که این ارتفاع بیش از ۷۰ سانت باشد، لبه سکو موتور نیاز به نصب نرده هم میباشد. ارتفاع نرده حد اقل ۷۰ سانتی متر.
  • درب موتورخانه ارتفاع حداقل ۱۸۰ سانت، بیرون بازشو و عرض آن حد اقل ۶۰ سانتی متر
  • کلید روشن و خاموش کردن روشنایی موتورخانه داخل موتورخانه و نزدیک درب باشد و حداقل سه لامپ در جاهای مناسب نصب گردد برای تامین ۲۰۰ لوکس نور!
  • باید از داخل تابلو فرمان تنظیم شود که درب آسانسور زمانی که از آن استفاده نمیشود بسته بماند.
  • نرده روی کابین در صورتی که هرطرف کابین تا دیواره بیشتر از سی سانتی متر فاصله داشته باشد الزامی می باشد. باید روی کابین نرده تا ارتفاع حداقل ۷۰ سانتی متر نصب شود و دو دستگیره در دوطرف آن به سمت داخل نصب شود که فاصله دستگیره ها از هم از هفتاد سانتی متر بیشتر باشند. دارای سینی محافظ پنجه پا با ارتفاع حداقل ۱۰ سانتی متر باشد. و حداقل یک میله میانی در نصف ارتفاع نرده باشد( افقی و عمودی)
  • فاصله آزاد افقی دستگیره تا دیواره اگر از ۸۵ سانت کمتر باشد، ارتفاع دستگیره ۷۰ سانت خد اقل و اگر فاصله آزاد افقی دستگیره تا دیواره بیشتر از ۸۵ سانت باشد، خداقل ارتفاع دستگیره ۱۱۰ سانتی متر خواهد بود.
  • نکته مهم: فاصله افقی دستگیره ها تا همه قسمت ها مثل وزنه تعادل و ریل و سوئیچ ها و … باید از ۱۰ سانتی متر بیشتر باشد.
  • و در انتها اگر مشمول نصب نرده شده بودید، حتما با یک پلاکی که در جای مناسب نصب میکنید بنویسید: :هشدار: تکیه بر نرده خطر آفرین می باشد”
  • گارد محافظ فلکه هرزگرد باید با پیچ و مهره متصل باشد . یعنی نمینوان میله جوش داد. ( باید قابلیت بازشدن داشته باشد و یا بتوان فاصله آن را تنظیم کرد)
  • حداکثر فاصله آن کمتر از نصف قطر سیم بکسل باید باشد. به عنوان مثال اگر سیم بکسل نمره ۱۰ میلیمتری استفاده شده، فاصله گارد محافظ تا سیم بکسل ها باید کمتر از پنج میلیمتر باشد
  • هرگونه جوشکاری روی ریل ممنوع هست
  • زیر ریل هایی که روی آنها پاراشوت نصب هست باید صفحه فلزی نصب گردد یا ریل به سقف چاله مهار و متصل گردد. در صورتی که روی کادر وزنه تعادل پاراشوت نصب نیست، نیازی هم به گذاشتن صفحه زیر ریل وزنه وجود ندارد.
  • در مورد ورق بین درب ها باید ورق فلزی با ضخامتی مناسب و به گونه ای نصب شود که بدون فرورفتگی و برجستگی باشد.
  • ( به عنوان مثال اگر فضای خالی پشت آن وجود دارد، با قوطی دو در دو شاسی درست کنید و ورق را به آن پرچ کنید) .
  • اگر با دست با آن فشار وارد کنید، ورق نباید تکان بخورد.
  • ورق، از بالاترین قسمت لبه ی زیر چهارچوب یک درب تا لبه بالای چهارچوب درب طبقه پایینی امتداد داشته باشد.
  • فاصله کابین تا درب و دیواره حد اقل باید دو سانتی متر باشد
  • کلید ۰/۱ تابلو برق سه فاز باید قابلیت نصب قفل روی آن را داشته باشد.
  • اگر کلید ۰/۱ قطع شود، آسانسور حتی با باتری و یو پی اس هم نباید کار کند
  • اگر فاصله موتور ( معمولا وسط موتور را در نظر میگیرند) تا تابلو فرمان بیش از یک متر باشد، باید استپ قارچی در فاصله کمتر از یک متری موتور و تابلو فرمان نصب گردد.
    به عنوان مثال اگر فاصله بین موتور و تابلوفرمان دو متر باشد، نیاز به دو استپ قارچی میباشد، یکی تا یک متری موتور و یکی تا یک متری تابلو فرمان. و ….
  • vvvf اجباری است و اگر موتور گیرلس باشد، سیستم بلک اوت اجباری است و اگر موتور گیربکس دار باشد، نجات اضطراری اجباری نیست
  • لول اتوماتیک اجبار است.
    نهایتا کابین میتواند از تراز طبقه یک سانت بالا یا پایینتر بایستد. اگر هنگام بارگیری یا خالی کردن بار از دو سانتی متر تجاوز کند باید تصحیح گردد.
  • ابعاد جان پناه روی کابین ۵۰*۶۰*۸۰ می باشد.
    در صورتی که از کابین های چهارنفره یا کوچکتر استفاده میکنید، معمولا ۵۰ سانتی متر عمق تامین نمیشه.
    قبل از نصب ریل، محاسبات آن را انجام دهید تا به مشکل بر نخورید.
  • با تشکر از زمانی که برای مطالعه گذاشتید.
  • منبع : روماک الکترونیک (مهندس زارع)
عضویت در کانال تلگرام

درباره ی faraz jam

مطلب پیشنهادی

بررسی شیر برقی بلین آلمان و انواع آن در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیک

شیر برقی بلین آلمان با توجه به استفاده روز افزون از آسانسورهای هیدرولیک در سراسر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =