خانه » آسانسور » استاندارد آسانسور (بخش سوم)
پیش ثبت نام در دوره های آموزش فنی و حرفه ای آسانسور

استاندارد آسانسور (بخش سوم)

استاندراد آسانسور و پله برقی
استاندراد آسانسور و پله برقی

۳ ـ ۱۴ حداقل‌ بار گسیختگی‌ طناب‌ فولادی‌

عبارت‌ است‌ از حاصل‌ ضرب‌ مربع‌ قطر اسمی‌ طناب‌ فولادی‌ (بر حسب‌ متر مربع‌ ) و مقاومت‌ کششی‌ اسمی‌ سیمها (بر حسب‌ نیوتون‌ بر میلیمتر مربع‌) و یک‌ ضریب‌ مناسب‌ برای‌ نوع‌ ساختار آنها (ISO 2532 ).

بار مؤثر گسیختگی‌ در آزمون‌ پارگی‌ نمونه‌ طناب‌ فولادی‌ با استفاده‌ از روش‌ تعریف‌ شده‌ باید معادل‌ کمترین‌ بار گسیختگی‌ تعیین‌ شود.

۳ ـ ۱۵ ریل‌ راهنما

اجزایی‌ صلب‌ هستند که‌ برای‌ هدایت‌ کابین‌ ویا وزنه‌ تعادل‌ تعبیه‌ می شوند.

۳ ـ ۱۶ سرعت‌ اسمی‌

حداکثر سرعت‌ کابین‌ هنگام‌ حرکت‌ عادی‌ را سرعت‌ اسمی‌ می‌ گویند.

۳ ـ ۱۸ سیستم‌ محرکه‌ آسانسور

سیستمی‌ است‌ شامل‌ موتوری‌ که‌ آسانسور را به‌ حرکت‌ در آورده‌ و یا از حرکت‌ باز می‌ دارد.

۳ ـ ۱۹ شخص‌ آموزش‌ دیده‌ مجاز

شخصی‌ است‌ که‌ از سوی‌ افراد مسئول‌ نصب‌ آسانسور، آموزش های‌ لازم‌ را برای‌ استفاده‌ از آسانسور و کمک رسانی‌ اولیه‌ دیده‌ باشد.

۳ ـ ۲۰ ضربه‌ گیر

وسیله‌ ای‌ است‌ برای‌ جلوگیری‌ از برخورد ناگهانی‌ کابین‌ و یا وزنه‌ تعادل‌ با کف‌ چاهک‌ می‌ باشد. انواع‌ آن‌ برحسب‌ میزان‌ سرعت‌ و ظرفیت‌ و طراحی‌ آسانسور، وجود دارند.

۳ ـ ۲۱ طناب‌ ایمنی‌

طنابی‌ فولادی‌ است‌ که‌ به‌ مکانیزم‌ ایمنی‌ کابین‌ یا وزنه‌ تعادل‌ متصل‌ می‌ گردد تا در هنگام‌ سرعت‌ غیر مجاز و یا قطع‌ سیستم‌ تعلیق‌، مکانیزم‌ ترمز ایمنی‌ را فعال‌ سازد.

۳ ـ ۲۲ گاورنر (کنترل‌ کننده‌ مکانیکی‌ سرعت‌ بیش‌ از مقدار تعیین شده)

وسیله‌ ای‌ است‌ که‌ وقتی‌ آسانسور به‌ هر دلیل‌ به‌ سرعتی‌ بیش‌ از مقدار تعیین‌ شده‌ می‌ رسد ، فعال‌ شده‌ و ضمن‌ قطع‌ جریان‌ برق‌ موتور، عملکرد سیستم‌ ترمز ایمنی‌ را سبب‌ می‌ شود.

۳ ـ ۲۳ کابین‌ (اتاقک‌) آسانسور

بخشی‌ از آسانسور که‌ شبیه‌ اتاقک‌ بوده‌ و مسافران‌ و یا بار، در داخل‌ آن‌ قرار گرفته‌ و جابجا می‌ شوند.

۳ ـ ۲۴ قاب‌ یا یوک‌

کادری‌ فلزی‌ است‌ که‌ کابین‌ یا وزنه‌ های‌ تعادل‌ از طریق‌ آن‌ به‌ سیستم‌ تعلیق‌ متصل‌ می‌ گردد. این‌ قاب‌ می تواند با دیوارهای‌ کابین‌ یکپارچه‌ باشد.

۳ ـ ۲۵ محافظ‌ پا (سینی‌ زیر در)

صفحه‌ قائم‌ مسطح‌ با لبه‌ شیبداری‌ است‌ که‌ در زیر آستانه‌ درب‌ طبقه‌ یا ورودی‌ به‌ کابین‌ نصب‌ می‌ شود.

۳ ـ ۲۶ مساحت‌ مفید کابین‌

اندازه‌ سطح‌ مقطع‌ کابین‌ که‌ در ارتفاع‌ یک‌ متری‌ از کف‌ کابین‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ فضایی‌ که‌ دستگیره‌ها اشغال‌ می کنند اندازه‌ گیری‌ می شود. در صورتی‌ که‌ کابین‌ بدون‌ در باشد ، محفظه‌ ای‌ بعمق‌ ۱/۰ متر در جلوی‌ آستانه‌ هر کابین‌ از مساحت‌ مفید حذف‌ می شود.

۳ ـ ۲۷ مسافر

هر شخصی‌ که‌ با آسانسور جابجا می‌ شود.

۳ ـ ۲۸ منطقه‌ باز شو قفل‌

منطقه‌ ای‌ است‌ در بالا و پایین‌ سطح‌ توقف‌ که‌ وقتی‌ کف‌ کابین‌ در آن‌ منطقه‌ باشد، درهای‌ مربوطه‌ قابلیت‌ بازشدن‌ از حالت‌ قفل‌ را می یابند.

۳ ـ ۲۹ موتورخانه‌

اتاقی‌ است‌ که‌ ماشین‌ یا ماشین های‌ سیستم‌ محرکه‌ و یا تجهیزات‌ مربوطه‌ در آن‌ قراردارند.

۳ ـ ۳۰ هم‌ سطح‌ سازی

عملی‌ است‌ که‌ بمنظور افزایش‌ دقت‌ تراز بودن‌ کف‌ کابین‌ با کف‌ طبقه‌ در هنگام‌ توقف‌، انجام‌ می‌ پذیرد.

۳ – ۳۱ هم‌ سطح‌ سازی‌ مجدد

عملی‌ است‌ که‌ بعد از توقف‌ آسانسور، برای‌ آنکه‌ سطح‌ توقف‌ در طول‌ بارگیری‌ یا تخلیه‌ هم‌ تراز بماند، انجام‌ شده‌ و در صورت‌ لزوم‌ هم‌ سطح‌ سازی‌ مجدد صورت‌ می‌ گیرد.

استاندارد آسانسور بخش اول

استاندارد آسانسور بخش دوم

عضویت در کانال تلگرام

درباره ی هادی شیرزاد

اولین شرکت ارائه دهنده آموزش عملی و حرفه ای آسانسور در شمال کشور

مطلب پیشنهادی

بررسی شیر برقی بلین آلمان و انواع آن در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیک

شیر برقی بلین آلمان با توجه به استفاده روز افزون از آسانسورهای هیدرولیک در سراسر …

۴ دیدگاه

  1. سلام
    اگه روی سقف اخرین توقف یه اتاق هم درست کنم برای این که کابین اسانسور به سقف هم راه پیدا کنه تا با اسانسور به سقف برویم . اگر که دوتا ستون برای این اتاق روی ستون های قبلی باشه و نصب کنم ولی جای دوتا ستون دیگه با استفاده از قوطی نمره ۹ استفاده کنم و این قوطی ها که بعنوان ستون اتاق هستن را روی شنارژ سقف قرار بدم موردی داره یا نه چون باید اتاق مو تور خانه هم روی همین اتاق نصب بشه
    ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سه =