خانه » آسانسور » نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه
پیش ثبت نام در دوره های آموزش فنی و حرفه ای آسانسور

نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه
نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

مقدار توزیع بار آسانسور بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد. برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره ۱ پیوست ۲مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه نمایید.

براساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی ۱۰۰% افزایش یابد. البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست . میزان بار زنده برابر ۴۰۰ و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشود که می توان بصورت عمومی برای ساختمانهای ۵ طبقه تا ۱۰۰۰ کیلو در نظر گرفت و این بارها به نبشی ها و از اونجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند. و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت ۴ بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر(خرپشته) اعمال نمود.

نحوه انتقال بار آسانسور: در عمل نیروی آسانسور بین تیرهایی که در اطراف داکت قرار داده میشوند و شاستی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد منتقل می گردد اما از لحاظ فنی در اتاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قراردارند و نیروی وزن اتاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل می نمایند. آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.

اتصال آسانسور به سازه: سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که مثلاً میگه اگه ظرفیت آسانسور ما ۶ یا ۸ نفره هست از چه نبشی، از چه ریل راهنمایی، از چه براکتی و … استفاده کنیم.

در مورد نحوه اتصال: بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate تویتیر یا هر جایی که قابلیت اتصال داره بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور رو به اونها جوش میکنند . نبشی فقط نقش ریل دارد و باربر نیست. سازه آسانسور به مهاربند نیاز ندارد یک دیافراگم داریم با باری محوری که توسط کابل تحمل میشود و به تیرهای دور باکس واقع در خرپشته وارد منتقل میشود. معمولا از مدل سازی اثر اسانسور در etabs صرف نظر میشود .چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فنداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.

عضویت در کانال تلگرام

درباره ی هادی شیرزاد

اولین شرکت ارائه دهنده آموزش عملی و حرفه ای آسانسور در شمال کشور

مطلب پیشنهادی

بررسی شیر برقی بلین آلمان و انواع آن در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیک

شیر برقی بلین آلمان با توجه به استفاده روز افزون از آسانسورهای هیدرولیک در سراسر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =