خانه » آسانسور » توضیحاتی در رابطه با فایل محاسباتی آسانسور ارائه شده توسط جناب مهندس دوست محمدی و سندیکای آسانسور و پله برقی ایران

توضیحاتی در رابطه با فایل محاسباتی آسانسور ارائه شده توسط جناب مهندس دوست محمدی و سندیکای آسانسور و پله برقی ایران

فایل محاسباتی آسانسور
فایل محاسباتی آسانسور

چندی پیش سندیکای آسانسور و پله برقی مازندران فایل محاسباتی آسانسور را در سایت خود قرار دادند که می توان از آن برای محاسبه توان موتور، زاویه آلفا و غیره استفاده کرد.

اما قبل از آن جناب مهندس دوست محمدی جزو اولین افرادی بودند که فایل محاسباتی در زمینه آسانسور را ارائه دادند و سوابق ایشان را می توان در بخش های مختلف آموزشی، محاسبات و غیره مورد بررسی قرار داد (حدود ۱۵ سال در این زمینه فعالیت دارند)

اما آنچه که واقعیت دارد این است که فایل محاسباتی که در سایت سندیکای آسانسور و پله برقی ایران قرار داده شد بدون آموزش و توضیحات کافی است و در حالی که جناب مهندس دوست محمدی حداقل به همراه فایل محاسباتی، یک بسته آموزشی نیز ارائه داده اند که تا حدودی سوالات و ابهامات را برطرف می کند.

نکته: هر چند هر دو فایل محاسباتی کامل و دقیق نیستند اما در حال حاضر بسیاری از شرکت های بازرسی، شرکت های دارای گواهی طراحی و مونتاژ و غیره به این فایل ها استناد می کنند

چندی پیش برای یکی از پروژه های گیرلس که در حال محاسبه بودم متوجه یک اختلاف فاحش بین این دو فایل محاسباتی شدم. به این ترتیب که مثلا برای یک پروژه با تعداد ۹ ایستگاه، ظرفیت ۶ نفر، وزن کابین ۶۰۰ کیلوگرم، سرعت کابین ۱٫۶ متر بر ثانیه، سیستم تعلیق ۲:۱ و قطر فلکه ۳۲ سانتی متر، توان محاسبه شده در هر دو فایل محاسباتی بسیار متفاوت بود. به این صورت که توان محاسبه شده در فایل محاسباتی سندیکا تقریبا نصف توان محاسبه شده فایل آقای دوست محمدی بود!

با کمی دقت در این فایل ها متوجه یک تفاوت مهم شدم که قصد دارم تا آن را توضیح دهم.

تفاوت بسیار مهم در این دو فایل مربوط به سرعت آسانسور در قسمت ورودی ها می شود. سوالی که وجود دارد این است که منظور از سرعت آسانسور، سرعت موتور می باشد یا سرعت کابین؟ طبق تحقیقات انجام شده منظور از سرعت آسانسور، سرعت موتور (به عبارتی سرعت طنابهای فولادی) بر حسب متر بر ثانیه می باشد که بایستی در محاسبات در نظر گرفته شود چرا که اگر اینگونه نباشد آنگاه با افزایش سرعت، توان محسابه شده برای موتورهای با سیستم تعلیق ۲ به ۱ بسیار کمتر از حالت واقعی خواهد بود که اشتباه است. بنابراین حتما در قسمت ورودی ها به این داده دقت شود.

البته این موضوع برای فایل محاسباتی که در سایت سندیکا قرار داده شده است بایستی در نظر گرفته شود چرا که در فایل محاسباتی آقای دوست محمدی، محاسبات گیرلس و گیربکس از هم جدا شده است.

و در پایان، جهت بررسی این مورد می توانید فایل محاسباتی ارایه شده توسط سایت سندیکای ایران را از لینک زیر دانلود نمایید.

دانلود فایل محاسباتی ارائه شده توسط سندیکای آسانسور و پله برقی ایران

امیدوارم این مقاله کوتاه مورد توجه عزیزان قرار گرفته باشد.

عضویت در کانال تلگرام

درباره ی شرکت فرازجم کناره

اولین شرکت ارائه دهنده آموزش عملی و حرفه ای آسانسور در شمال کشور

همچنین ببینید

اتحادیه کشوری آسانسور و اشتغال 4 هزار نفر سرویس کار مجاز آسانسور

اتحادیه کشوری آسانسور و اشتغال۴هزار نفر سرویس کار مجاز آسانسور با تشکیل اتحادیه کشوری آسانسور و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *