این استاندارد مربوط به آسانسورهای تازه نصب شده دائمی است که دارای طبقات توقف معینی بوده و کابین آن برای حمل و نقل اشخاص و/ یا کالا طراحی شده و توسط طنابهای فولادی و یا زنجیر(ها) آویزان میباشد و یا توسط جک (ها) نگاه داشته میشود و همچنین، حداقل در قسمتی ، بین ریلهای عمودی و یا ریلهایی که کمی از راستای قائم منحرف هستند حرکت میکند. (برای وسایلی که انحراف از راستای قائم ریلهای راهنما در آنها از ْ۱۵ بیشتر باشد، این استاندارد میتواند بعنوان استاندارد پایه، مفید باشد.
این استاندارد شامل آسانسورهایی که در زیر ذکر شدهاند نمیشود.
آسانسورهای دنده شانهای، آسانسورهایی پیچی، آسانسورهای معدن، بالابرهای قفسهای خودکار، بالابرهای تئاتری، بالابرهای پرشی، بالابر ساختمانی و کارگاهی، بالابرهای کشتی، سکوهای اکتشاف یا حفاری که در دریا بکار میروند.
هر چند این استاندارد را میتوان عملا به عنوان مبنای مفیدی بکار برد، اما این استاندارد در موارد ذیل بکار گرفته نمیشود:
الف – آسانسور خصوصی که در ساختمان برای همه افراد در دسترس نمیباشد. به شرطی که استاندارد ویژه ای در مورد آن نوع آسانسور وضع شده باشد.
ب – بالابرهایی که فقط به دو طبقه خدمات رسانی میکنند و خاص افراد معلول بوده و طول مسیر حرکت آنها بیش از ۴ متر و سرعت آنها بیش از ۱ متربرثانیه نباشد و حرکت کابین آنها نیازمند فشار دائم بر دکمه باشد.
این استاندارد مربوط به آسانسورهایی است که کابین آنهابوسیله طنابهای فولادی آویخته شده و توسط موتور برقی به حرکت در می آیند و نقل و انتقال صورت می پذیرد. در آسانسورهایی که منحصرا برای حمل و نقل کالا بکار می رود، چنانچه ابعاد کابین آنها ورود افراد را امکانپذیر سازد،باید در ردهبندی آسانسورهای مسافربر قرارگیرند و درزمره آسانسورهای خدماتی قرارندارند .
مراجع
مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع داده شده است. بدین ترتیب آن مقررات جزئی از این استاندارد محسوب میشود. در مورد مراجع دارای تاریخ چاپ و یا تجدیدنظر، اصلاحیهها و تجدیدنظرهای بعدی این مدارک مورد نظر نیست. با این وجود بهتر است کاربران ذینفع این استاندارد، امکان کاربرد آخرین اصلاحیهها و تجدیدنظرهای مدارک الزامی زیر را مورد بررسی قرار دهند. در مورد مراجع بدون تاریخ چاپ و یا تجدیدنظر، آخرین چاپ و یا تجدیدنظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده مورد نظر است.
استفاده از مراجع زیر برای کاربرد این استاندارد الزامی است :
CEN/CENELEC standards
EN 294 1992 Safety of machinery – Safety distances to prevent danger zones
danger zones being reached by the upper limbs
EN 1050 Safety of machinery – Principles for risk assessment
EN 10025 Hot rolled products of non alloy structural steels – technical delivery conditions
EN 50214 Flexible cables for lifts
EN 60068-2-6 Environmental testing – part 2 : Tests – Test Fc : Vibration(sinusoidal)
EN 60068-2-27 Basic environmental testing procedures – part 2 : Tests – Test Ea and guidance : Shock
Basic environmental testing procedures – Part 2 : Tests – Test Eb and guidence Bump
EN 60249-2-2 Base materials for printed circuits – Part 2 : Specifications – Specification
Nْ ۲ : Phenolic cellulose paper copper – clad laminated sheet, economic quality
EN 60249-2-3 Base materials for printed circuits – Part 2 : Specifications – Specification
Nْ ۳ : Epoxyde cellule paper copper – clad laminated sheet of flammability (vertical burning test)
EN 60742 Isolating transformers and safety isolating transformers – Requirements
EN 60947-4-1 LOW – voltage switchgear and controlgear – Part 4 : Contactors and motor –
starters – section 1 : Electromechanical contactors and motor – starters
EN 60947-5-1 LOW – voltage switchgear and controlgear – Part 5 : Control circuit devices
and switching elements – section 1: Electromechanical control circuit devices
EN 60950 Safety of information technology equipment, including electrical business
equipment
EN 62326-1 Printed boards – Part 1 : Generic specification
EN 1201-5 1998 Electromagnetic compatibility – Product family standard for lifts , escalators
and passenger conveyors – Emission
EN 12016 1998 Electromagnetic compatibility – Product family standard for lifts , escalators
and passenger conveyors – Immunity
prEN 81-8 1997 Fire resistance tests of lift landing doors – method of test and evaluation.
IEC Standards
IEC 60664-1 Insulation co-ordination for equipment within low-voltage systems – Part
۱ : Principles, requirements and tests
IEC 60747-5 Semiconductor devices – Discrete devices and integrated circuits – Part 5 :
Optoelectronic devices
CENELEC Harmonization Documents
HD 21.1 S3 Polyvinyl chloride insulated cables of rated voltages up to and including 450/750
V – Part 1 : General requirements
HD 21.3 S3 Polyvinyl chloride insulated cables of rated voltages up to and including 450/750
V – Part 3 : Non-sheathed cables for fixed wiring
HD 21.4 S2 Polyvinyl chloride insulated cables of rated voltages up to and including 450/750
V – Part 4 : Sheathed cables for fixed wiring
HD 21.5 S3 Polyvinyl chloride insulated cables of rated voltages up to and including 450/750
V – Part 5 : Flexible cables (cords)
HD 22.4 S3 Rubber insulated cables of rated voltages up to and including 450/750 V – Part 4 :
Cords and flexible cables
HD 214 S2 Method for determining the comparative and the proof tracking indices of solid
insulating materials under moist conditions
HD 323.2.14 S2 Basic environmental testing procedures – Part 2 : Tests – Test N : Change of
tempreature
HD 360 S2 Circular rubber insulated lift cables for normal use
HD 384.4.41 S2 Electrical installations of buildings – Part 4 : Protection for safety – chapter 41 :
Protection against electric shock
HD 384.5.51 S1 Electrical installations of buildings – Part 5 : selection and erection of electrical
equipment – chapter 54 : earthing arrangements and protective conductors
HD 384.6.61 S1 Electrical installations of buildings – Part 6 : verification – chapter 61 : lnitial
verification
ISO Standards
ISO 7465 1997 Passenger lifts and service lifts – Guide rails for lifts and counterweights – T type
۳ – اصطلاحات و تعاریف
در این استاندارد اصطلاحات با تعاریف زیر بکار برده میشود. برای احتراز از تکرار، اصطلاحات به ترتیب حروف الفبایی و نه بر طبق نوع تجهیزاتی که در آنها بکار رفته، ذکر شده اند.
۳ ـ ۱ آسانسور
دستگاهی است دائمی که برای جابجایی اشخاص یا کالا، بین طبقات ساختمان بوده و در طبقات مشخصی عمل مینماید. دارای کابینی است که ساختار، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص بسهولت اجازه استفاده میدهد ومیان ریلهای منصوبه عمودی با حداکثر انحراف ۱۵ درجه حرکت میکند .
۳ ـ ۲ آسانسور با رانش مثبت (وینچی )
نوعی آسانسور است که با زنجیر یاطناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش بطریقی بغیر از اصطکاک به آن وارد می شود.
۳ ـ ۳ آسانسور با سیستم محرکه کششی
آسانسوری خدماتی است که بواسطه اصطکاک بین فلکه رانش و طنابهای فولادی حرکت میکند.
۳ ـ ۴ آسانسور حمل بار و مسافر
آسانسوریاست که برای حمل و نقل کالا طراحی شدهاست ومعمولا” عمل حمل و نقل بهمراه افراد صورت می گیرد.
۳ ـ ۵ آسانسور خدماتی
آسانسوری دائمی است که برای جابجایی کالا بین طبقات ساختمان میباشد و درطبقات مشخصی عمل میکند ، دارای کابینی است که ابعاد آن به اشخاص اجازهاستفاده رانمیدهد و در میان ریلهای منصوبه عمودی و با حداکثر ۱۵ درجهانحراف ، حرکت میکند. ابعادی که کابین را برای افراد غیرقابل استفاده میکند، نباید از مقادیر زیر بیشتر شود:
الف – مساحت کف کابین ۰۰/۱ مترمربع
ب – عمق ۱ متر
ج – ارتفاع ۲۰/۱ متر
ارتفاع بیش از ۲۰/۱ متر کل کابین ،بشرطی مجاز میباشد که کابین شامل چند طبقه ثابت باشد بنحوی که ارتفاع هر یک از طبقات از ۲۰/۱ متر تجاوز ننماید.
۳ ـ ۶ آسانسور خدماتی با رانش مثبت (وینچی)
نوعی آسانسور خدماتی است که با زنجیر یاطناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش بطریقی بغیر از اصطکاک به آن وارد می شود.
۳ – ۷ آسانسور خدماتی با سیستم محرکه کششی
آسانسوری است خدماتی که به واسطه اصطکاک بین فلکه رانش و طنابهای فولادی حرکت می کند .
به هرشخصی که از خدمات آسانسوراستفاده میکند گفته می شود .
۳ – ۱۰ بار اسمی( ظرفیت مفید)
ظرفیت یا باری است که قطعات و تجهیزات آسانسوربر آن اساس ساخته شده و فروشنده عملکرد تعریف شده آسانسور را تحت آن بار تضمین نمودهاست .
۳ – ۱۱ ترمز ایمنی
مکانیزمی است که بتوسط گاورنر ( سیستم کنترل کننده سرعت بالا) در لحظه افزایش سرعت بیش از حد مجاز فعال شد ه و با قفل شدن روی ریلهای راهنمای کابین یا وزنهتعادل آنهارا متوقف مینماید و شامل انواع زیرمیشود:
۳-۱۱-۱ ترمزایمنی لحظهای
نوعی ترمز ایمنی است که با قفل شدن سریع روی ریلهای راهنماباعث توقف کابین ویا وزنه تعادل (با شتاب منفی بسیار زیاد) می شود.
۳-۱۱-۲ ترمزایمنی با اثر ضربه گیر
نوعی ترمز ایمنی است که با قفل شدن به ریلهای راهنما بطور سریع عمل میکند ولی واکنش در کابین یا وزنه تعادل بوسیله ضربهگیر تعدیل میشود.
۳-۱۱-۳ ترمز ایمنی تدریجی
نوعی ترمز ایمنی است که سیستم آن در اصطکاک با ریلهای راهنما به شکلی عمل مینماید که موجب شتاب منفی (تعریف شده) کمتری می گردد.
۳ ـ ۱۲ چاه
فضایی که در آن کابین و وزنه تعادل (درصورت وجود) حرکت می کند. این فضا به کف چاهک ،دیوارها و سقف محدود میگردد .
۳ ـ ۱۳ چاهک
بخشی از چاه است که در زیر پایین ترین طبقه آسانسور قرار دارد.
۳ دیدگاه
بازتاب ها: شرکت طراحی و مونتاژ آسانسور فرازجم کناره | استاندارد آسانسور (بخش سوم)
بازتاب ها: شرکت آسانسور فرازجم کناره | استاندارد آسانسور بخش چهارم | قیمت موتور آسانسور|آموزش عملی آسانسور|عیب یابی آسانسور|دانلود استاندارد آسانسور
بازتاب ها: شرکت آسانسور فرازجم کناره | استاندارد آسانسور (بخش اول) | قیمت موتور آسانسور|آموزش عملی آسانسور|عیب یابی آسانسور|دانلود استاندارد آسانسور