خانه » آسانسور » آموزش نکات فنی آسانسور

آموزش نکات فنی آسانسور

آموزش نکات فنی آسانسور
آموزش نکات فنی آسانسور

آموزش نکات فنی آسانسور

در این مقاله مباحث مربوط به آسانسور را جزئی تر مورد بحث قرار میدیم تا جهت طراحی یک آسانسور تمام نکات فنی رو بدونید. هر جا هم که مفهوم نبود می تونید بپرسید تا کامل اون رو توضیح بدم.

مدار فرمان آسانسور:

مدار فرمان آسانسور از ۳ قسمت تشکیل شده:

۱ـ مدار قدرت(۳۸۰ولت)

۲ـ مدارفرمان ۹۰ تا ۲۲۰ ولت

۳- مدار فرمان لو ولتاژ(بین ۵ولت تا ۳۰ ولت)

مدار ۳۸۰ ولت ما وظیفه به حرکت در آوردن موتور آسانسور را به عهده دارد. این مدار بسته به نوع آسانسور (قدیمی ۱ سرعته)۲ عدد کنتاکتور، (جدید ۲ سرعته) ۴ کنتاکتور و یا نوع جدید آن که دارای کنترل دور موتور می باشد از ۲ یا ۳ کنتاکتور استفاده میکند. در برخی از آسانسورهای قدیمی با درب اتوماتیک موتور درب نیز که به موتور سر درب معروف شده از ولتاژ ۳۸۰ استفاده می کند.

مدار ۹۰ تا ۲۲۰ ولت که وظیفه فعال کردن کنتاکتورها، چراغ های داخل کابین، فن داخل کابین، سیستم درب بازکن اتوماتیک (کمان درب بازکن)، ترمز آسانسور و… را به عهده دارد.

مدار ۵ تا ۳۰ ولت که مدار اصلی را تشکیل میدهد.

این مدار شامل مدارهای شناسایی، شستی های داخل کابین و شستی های طبقات، مدارات اعلان طبقات (صوتی و یا تصویری) و سیستم های ایمنی و… می باشد.

موتور آسانسور:

موتور الکتریکی ۳ فاز یک یا دو سرعته. قدرت از ۳٫۵ کیلو وات به بالا و یا موتور های dc که در حال حاضر زیاد کار آیی ندارند. معروف ترین موتورهای آسانسور مربوط به شرکت های ایتالیایی میباشد.

لازم به ذکر موتور آسانسور فقط وزن نفرات را حمل میکند. به این شکل که یک سیم بکسل را از یک طرف به تعدادی وزنه چدنی و از طرف دیگر به کابین می بندند. وزن کابین را با وزنه های چدنی برابر می گیرند و در طبقات میانی لول می کنند.

ترمز آسانسور:

سیستم ترمز که از یک سیم پیچ، هسته فلزی متحرک، بازو و لنت ترمز (مخصوص ماشینهای سنگین) تشکیل شده است روی موتور نصب شده است. در آسانسور ترمز همیشه درگیر می باشد یعنی زمانی ترمز آزاد است که آسانسور در حال حرکت است. ولتاژ کار ترمز و نوع ولتاژ بسیار متغیر است و روی پلاک ترمز نوشته شده است. ولتاژ ac یا dc از ۶۰ ولت تا ۳۸۰ ولت که نوع ۱۸۰ dc آن بسیار متداول میباشد.

سیستم درب بازکن اتوماتیک:

این سیستم به ۲ شکل در آسانسور ها وجود دارد:

درب های معمولی (لولایی)

درب های اتوماتیک (کشویی، تلسکوپی …)

در نوع اول یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد. به این شکل که در حال حرکت ولتاژی به سیم پیچ آن اعمال میشود که بازوی متحرک کمان درب را جمع نگاه میدارد و مانع از برخورد آن با بازوهای قفل درب میشود. پس از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر ولتاژ اعمال شده برداشته می شود که باعث خوردن بازو به دستگیره قفل درب شده درب باز می گردد. ولتاژ کار کمان معمولا ۲۲۰ ولت ac می باشد که با یک مدار ساده دیودی پس از تحریک، نیم سیکل می شود تا از سوختن سیم پیچ در دراز مدت جلوگیری کند.

در آسانسورهای با درب اتوماتیک وظیفه باز و بستن درب به عهده یک موتور الکتریکی می باشد. این موتور در سیستم های جدید ۲۴ ولت dc می باشد ولی در سیستم های قدیمی از موتورهای ۳ فاز ۱۱۰ یا ۳۸۰ استفاده می شده.

سیستم رویزیون:

این سیستم که مربوط به تعمیر کار یا سرویس کار می باشد کمک می کند که حین تعمیرات، شستی های داخل و بیرون از کار افتاده و فقط از روی کابین قابل کنترل باشد. در سیستم رویزیون ۲ شستی، وظیفه حرکت را بر عهده دارند یکی جهت بالا و دیگری پایین. در این سیستم آسانسور با سرعت کم حرکت می کند تا تعمیرکار امنیت بیشتری داشته باشد. در روی نمایشگر (r) یا (out of service) دیده می شود.

جهت تعمیرات داخل چاهک، سنسورها، تعویض سیم کشی، آچار کشی ریل وزنه، ریل کابین و … کاربرد دارد.

نکته: در این سیستم کلیه ایمنی ها کار میکند.

سیم بکسل:

تعداد سیم بکسل ها بسته به نوع، قطر، وزن کابین از ۲یا ۳ یا ۴ یا ۵ و یا بالاتر استفاده می شود.استفاده از تعداد بیشتر به علت ایجاد اصطکاک بیشتر بین سیم بکسل و فلکه موتور می باشد تا باعث سر خوردگی سیمها و در نتیجه خوردگی فلکه نشود. ضریب ایمنی به کار رفته در آسانسور ۲۵ برابر بیشتر از نیاز آسانسور می باشد. جنس سیمها فولادی با مغزی کنفی می باشد. قطر آن معمولا ۹،۱۱و۱۳ میلیمتر می باشد.

تراول کابل:

کابلی که از یک سو به تابلو فرمان و از طرف دیگر به زیر کابین متصل است و دایم با آسانسور به بالا و پایین رفته و وظیفه ارتباط بین کابین و مدار کنترل را دارد. کمتر شدن این کابل در طراحی باعث صرفه جویی در هزینه نصب می شود ولی به این نکته باید توجه کرد که کمتر شدن از ۱۲ رشته باعث سبکی کابل و در نتیجه گره خوردن آن می شود. این کابل به تعداد ۴-۸-۱۲-۱۶-۲۰و ۲۴ رشته در بازار موجود است. درون آن رشته ای از نخ نایلونی بسیار محکم وجود دارد که باعث استقامت کابل و طول عمر آن می شود. معروف ترین مارک (دت وایلر ) سوییس می باشد. نوع چینی آن بسیار نامرغوب و عمری معادل ۳ تا ۵ سال دارد که حدود یک پنجم عمر سوییسی آن می باشد.

توضیحات کلی یک آسانسور:

پس از روشن کردن آسانسور در نوع قدیمی (حدود ۵۰ درصد آسانسور های موجود) آسانسور طبقه مورد نظر را از روی سنسورهایی که در چاهک و سر هر طبقه نصب شده است تشخیص داده و نمراتور(سگمنت) و یا چراغ روی پنل نمایشگر طبقات را فعال می کند.این سنسورها الکترومکانیکی بوده و با کمانی فلزی که روی کابین نصب شده و با کابین حرکت می کند برخورد کرده و طبقات را شناسایی می کند. درون این سنسور ۲ یا ۳ و یا ۴ پلاتین به صورت باز، بسته و یا هر دو وجود دارد. به محض خوردن کمان به سنسور پلاتین بسته، باز می شود و مانع از شستی گرفتن طبقه ای می شود که آسانسور در آن است.

پلاتین های دیگر به شکل ترکیبی (بسته به مدار فرمان) جهت حرکت آسانسور را تعین می کنند.البته قسمتی از تعین جهت روی مدار فرمان تعبیه شده است.

پس از خوردن یک شستی در داخل کابین و یا بیرون، کمان، درب را قفل می کند و پس از برقراری ارتباط الکتریکی با تابلو فرمان ترمز باز شده، کنتاکتور دور زیاد و جهت چسبیده آسانسور حرکت می کند. پس از رسیدن به طبقه مورد نظر کنتاکتور دور زیاد رها شده، کنتاکتور دور کم میچسبد. (با ستاره و مثلث کردن سربندی داخل موتور) و آسانسور چند سانتی متر (حدود ۳۰ الی ۵۰ سانت ) از طول مسیر را با سرعت کم ادامه می دهد. این حرکت موجب نرم تر ایستادن آسانسور شده و در سر طبقه هم راحت تر هم سطح می شود. سپس با چسبیدن ترمز آسانسور می ایستد و کمان اجازه باز شدن درب را میدهد.

اگر چند طبقه همزمان شستی خورده باشد تایمی حدود ۳ ثانیه تعریف شده که آسانسور مکث کوتاهی می کند. این مکث این زمان را به شخص می دهد که قبل از حرکت مجدد درب را باز کند و سوار و یا پیاده شود.

(نکته مهم در طراحی)

پس از ایستادن آسانسور چراغ ها پس از ۱۰ یا ۲۰ ثانیه به طور اتوماتیک خاموش می شوند.

در سیستم جدید سنسور مکانیکی سر طبقات در چاهک وجود ندارد. پس از روشن شدن آسانسور و پس از اولین بار شاستی خوردن، آسانسور جهت شناسایی بسته به نوع طراحی به بالا و یا پایین رفته و با برخورد با سنسوری الکترومکانیکی بالا ترین و یا پایین ترین طبقه را تشخیص و به حافظه می سپارد.

از آن پس طبقات را بر اساس شناسایی اولیه می شناسد و عملکردی صحیح پیدا می کند.

در یکی دو سال اخیر با گذاشتن باتری بک آپ از شناسایی بی مورد هنگام برق رفتگی جلوگیری می کنند.

نکته: آسانسور در زمان شناسایی تمام ایمنی ها را رعایت می کند ولی به شستی خوردن درست عکس العمل نشان نمی دهد. یعنی ابتدا با خوردن شستی به شناسایی رفته و پس از آن به طبقه شستی خورده باز می گردد.

سنسورها:

همان طور که قبلا گفته شد در سیستم های شناسایی قدیمی در هر طبقه یک سوییچ جهت شناسایی وجود داشت ولی به علت مشکلاتی از قبیل صدا دادن سنسورها، سیم کشی زیاد سیستم هنگام نصب، خرابی غیرمتمرکز و سختی دسترسی، از رده خارج و جای خود را به ۲ عدد سنسور از نوع ریدرله که با آهنربا کار می کند داده است.

در سیستم جدید ۲ سنسور ۱- (دور انداز) ۲- (استوپ طبقه) جایگزین سنسورهای ثابت شده اند. این سنسورها به وسیله تراول کابل به مدار فرمان متصل شده اند و کار شناسایی را انجام می دهند. در هر طبقه به جای یک سنسور از یک عدد آهنربا استفاده شده که به محض قرار گرفتن سنسور روی کابین مقابل آهنربا، سنسور عمل کرده پالسی به مدار فرمان می فرستد.

به این طریق به راحتی مدار کنترل شده و آسانسور در جای لازم می ایستد.

البته برای استوپ طبقه در هر طبقه یک آهنربا کافی است. ولی برای دوراندازی در هر طبقه ۲ آهنربا نیاز می باشد. یکی برای جهت بالا و دیگری جهت پایین، که این عمل با یکی در میان شمردن آهنرباهای دورانداز توسط مدار فرمان اصلاح شده، در حقیقت یکی از آهنرباها را می شمرد و دیگری را در نظر نمی گیرد.

نکته: این قاعده برای بالاترین و پایین ترین طبقه فرق می کند. چون در طبقه بالا و پایین یک جهت حرکت تعریف شده است پس یک آهنربای دور انداز کافی می باشد.

تذکر: مبحث سنسورها و شناسایی از پیچیده ترین نکات آسانسور می باشد. لذا دقت بیشتری را در طراحی می طلبد.

ایمنی ها

همان طور که قبلا گفتیم ایمنی در آسانسور شامل حد بالا و پایین (الکترومکانیکی) که وظیفه دارد از خوردن کابین به کف یا سقف جلوگیری کند.

۲عدد میکروسوییچ از نوع الکترومکانیکی وظیفه شناسایی اولیه هنگام روشن شدن را بر عهده دارند. (یکی بالاترین طبقه و دیگری پایین ترین طبقه) به این شکل که اگر سنسور دورانداز روی کابین به هر دلیلی عمل نکرد این میکروسوییچ این وظیفه را به عهده بگیرد.

۲عدد میکروسوییچ هم وظیفه استوپ طبقه را در بالاترین و پایین ترین طبقه بر عهده می گیرند. به همان شکل بالا اگر سنسور استوپ طبقه به هر دلیلی عمل نکرد آنها این کار را بکنند.

در سیستم تابلو فرمان استفاده از ۲ و یا ۴ مینی کنتاکتور جهت برق دوشاخه و قفل اجباری است. (اداره استاندارد) به این شکل که استفاده از رله به جهت اینکه ممکن است خال بزند و چسبیده بماند ممنوع است

دانلود فایل pdf این نوشته

 

عضویت در کانال تلگرام

درباره ی شرکت فرازجم کناره

اولین شرکت ارائه دهنده آموزش عملی و حرفه ای آسانسور در شمال کشور

مطلب پیشنهادی

تنظیم شیر برقی ویتور ایتالیا (OMARLIFT) به روایت تصویر

تنظیم شیر برقی ویتور ایتالیا (OMARLIFT) به روایت تصویر به همراه دانلود دفترچه راهنمای نصب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سیزده =

به کانال تلگرام ما بپیوندید

telegram-channel

https://telegram.me/FarazjamLift

قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس

محصولات قابل خریداری را مشاهده نمایید رد کردن